Skriva ut referenser i ditt CV eller ej



Standard är att ha rubriken Referenser längst ner på sitt CV. Under denna rubrik kan du välja att rada upp dina referenser och deras kontaktuppgifter, alternativt att bara skriva att referenser finns och lämnas på begäran. Vilka är fördelarna med de olika alternativen?

Jag brukar rekommendera att om man har en eller ett par referenser som är mycket bättre än alla de andra, så ska man absolut skriva ut dessa direkt. Annars är risken att arbetsgivaren ringer dig och ber dig lämna telefonnumret till kontaktuppgifterna till ett ställe där referenserna inte är lika bra. Har man däremot lika bra referenser från alla tidigare anställningar så får man göra som man vill. - Den största fördelen med att inte skriva ut referenserna är att det kortar ner ditt CV, som ofta har en tendens att bli för långt. - Den största fördelen med att skriva ut referenserna är att det kan underlätta för rekryteraren ifall hon vill undersöka dig närmare.



s t a r t k l a r ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0