Skicka ansökningshandlingar via post eller e-post?



Jag har fått frågan huruvida det har någon betydelse om man väljer att skicka in sina ansökningshandlingar via post eller e-post. Om du har hittat ditt framtida jobb via en annons och där finns anvisningar så ska du självklart följa dessa. Finns det en annons, men inga anvisningar kan du ta tillfället i akt att ringa och fråga hur de vill ha det och samtidigt visa lite extra intresse. Finns det ingen annons så är det svårare.

 

Går vi inte allt för långt tillbaka i tiden var definitivt post det enda som gällde, även efter det att internet gjort sitt stora genombrott. Det ansågs inte lika fint att skicka e-post. Att det skulle vara ofint eller slarvigt att skicka e-post idag finns inte alls kvar, då e-post nu är det vanligaste kommunikationssättet. Av vissa arbetsgivare kan det dock anses vara en extra ansträngning, ett extra plus i kanten, att sända in sina ansökningshandlingar per post än idag. Å andra sidan kan det med all säkerhet anses som bökigt och omodernt av andra arbetsgivare att få brev på i brevlådan istället för i datorn där man har allt organiserat i mappar. Ska man rota fram en pärm då, eller vad gör man med den ansökan?

 

Som på så många andra frågor i karriärplanering blir svaret att du själv får välja. I brist på kunskap om hur arbetsgivaren vill ha det får du utgå ifrån hur du själv hade velat ha det i hennes situation. Skulle du föredra ett mail eller ett brev? ...eller ett av varje så att du själv sen kan välja?

 

s t a r t k l a r ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0