Vad vill jag bli när jag blir stor?


Hur ska jag någonsin kunna komma fram till vad jag vill arbeta med?

 

Som studie- och yrkesvägledare möter jag givetvis denna fråga ofta. Dessvärre tror många att det är jag som har svaret. Självklart har jag inte det, utan svaret har du själv. Ibland behövs lite hjälp på traven för att rota fram det bara, och ofta behövs det en hel del tid och tankeprocesser.

 

Jag kan rekommendera att bolla sina tankar, drömmar och planer med en studie- och yrkesvägledare/karriärvägledare, men har du inte möjlighet till det så kan jag ge dig ett par tips som du kan gå igenom själv.

 

  • Skriv upp saker som du anser är viktiga i ett yrke. T.ex. Självständighet, samarbetsmöjligheter, utvecklingsmöjligheter, hög lön, arbetskamrater, att arbeta med människor eller att arbetet ligger inom en viss geografisk radie.
  • Tänk igenom att arbeten du någonsin haft. Vad i de tjänsterna vill du ha mer utav, vad vill du ha mindre utav? Utöka din lista.
  • Gå igenom alla drömyrken du någonsin haft. Vad i dem var det som lockade? Finns det komponenter du fortfarande eftersträvar? Lägg till på listan!
  • Ha gärna listan levande under en tid och fyll på den så snart du kommer på mer saker du anser viktiga i ett yrke.
  • Brainstorma sedan yrken med hjälp av listan du fått fram. Skriv upp alla yrken du kan komma på som passar in bland just dina kriterier. Ta en vän till hjälp om du vill.
  • Ta reda på mer om yrkena du får fram genom att läsa på och nätverka.

 

Lättare sagt än gjort, men jag är säker på att svaret finns inom dig!

…om det nu finns ett svar…

 

s t a r t k l a r ?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0