Steg 1 i urvalsprocessen: Urval genom ansökningshandlingar
Hur går en urvalsprocess till?
Vanligtvis är det 4 steg du ska ta dig igenom för att få en anställning.
1. Urval genom ansökningshandlingar
- Urvalet går ut på att uppfylla formella kompetenskrav, så som utbildning och arbetslivserfarenhet.
- Ditt CV får en snabb granskning på bara några minuter.
- Här väljs ca 10-15% av de sökande ut. Du bör därför sticka ut på något sätt för att hamna bland dessa.
- Målet för rekryteraren är här att hitta ett tiotal kandidater som uppfyller de formella kraven som kan kallas till intervju.
- Tips:
- Rekryteraren har ofta inte möjlighet att förändra kravprofilen, så se till att uppfylla kraven.
- Rekryteraren har ofta bråttom, så se till att ditt CV är lättläst.
- Gör det lätt för rekryteraren: Använd rätt språk och form på ditt CV.
- Skapa trygghet: Klargör att du motsvarar alla krav. Var gärna spännande och intressant, men framförallt trygg.
s t a r t k l a r ?
Kommentarer
Postat av: Anna Birgerson
En fråga: Ofta i platsannonser står det att man antingen kan skicka in sina ansökningsdokument via post eller e-mail.
Har det någon betydelse vilket utav dessa alternativ man väljer, tror du?
Trackback