Steg 1 i urvalsprocessen: Urval genom ansökningshandlingar



Hur går en urvalsprocess till?

Vanligtvis är det 4 steg du ska ta dig igenom för att få en anställning.

 


1. Urval genom ansökningshandlingar

  • Urvalet går ut på att uppfylla formella kompetenskrav, så som utbildning och arbetslivserfarenhet.
  • Ditt CV får en snabb granskning på bara några minuter.
  • Här väljs ca 10-15% av de sökande ut. Du bör därför sticka ut på något sätt för att hamna bland dessa.
  • Målet för rekryteraren är här att hitta ett tiotal kandidater som uppfyller de formella kraven som kan kallas till intervju.
  • Tips:
    - Rekryteraren har ofta inte möjlighet att förändra kravprofilen, så se till att uppfylla kraven.
    - Rekryteraren har ofta bråttom, så se till att ditt CV är lättläst.
    - Gör det lätt för rekryteraren: Använd rätt språk och form på ditt CV.
    - Skapa trygghet: Klargör att du motsvarar alla krav. Var gärna spännande och intressant, men framförallt trygg.


s  t  a  r  t  k  l  a  r  ?


Kommentarer
Postat av: Anna Birgerson

En fråga: Ofta i platsannonser står det att man antingen kan skicka in sina ansökningsdokument via post eller e-mail.

Har det någon betydelse vilket utav dessa alternativ man väljer, tror du?

2010-05-24 @ 09:26:18
URL: http://annabirger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0